صفات تبلیغی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در نهج البلاغه

نوع مقاله : مقاله تخصصی

نویسنده

دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام

چکیده

مقاله حاضر با انگیزه ارائه شمایی از صفات تبلیغی نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) از نظرگاه امیرمؤمنان علی (علیه السلام) نگاشته شده است.  این مهم، با ذکر سخنان امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه با تأکید بر آیات و روایات انجام پذیرفته و در لابه لای مباحث به داستان های تبلیغی با  نثری روان و ساده پرداخته شده است.
در این مقاله، ابتدا به تعریف اصطلاحات، سپس به اهمیت تبلیغ از نگاه امام خمینی ره و مقام معظم رهبری حفظه الله و نهج البلاغه می پردازد. پس از آن به ویژگی های تبلیغی پیامبر  از نگاه این کتاب شریف اشاره می کند

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The attributes of the prophet as a preacher in Nahj al-Balaghah

نویسنده [English]

  • Rohullah Attaran Tusi
Imam Reza International University
چکیده [English]

The present paper is aimed to show some of traits of the Prophet (peace be upon him and his family) as a preacher from the point of view of Imam Ali (PBUH). This important point is made by mentioning the words of Imam Ali (peace be upon him) in Nahj al-Balaghah with emphasizing on the verses and narrations, and between the discussions it is mentioned stories related to preaching in a clear and lucid style. This paper, after defining the terms, emphasizes the importance of preaching from the perspective of Imam Khomeini, Imam Khamenei and the book of Nahj al-Balaghah. Finally, it mentions to the attributes of the prophet as a preacher from the perspective of the mentioned noble book.

کلیدواژه‌ها [English]

  • the grand prophet (PBUH)
  • Amir al-momenin (as)
  • the traits of preaching
  • preaching
قرآن کریم
نهج البلاغه
1-     ابن ابی الحدید معتزلی،(1337) شرح نهج البلاغه، کتابخانه عمومی آیت الله مرعشی، نوبت اول، قم
2-     ابن منظور، (1414ق) لسان العرب، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع- دار صادر، بیروت
3-     بابازاده، علی اکبر، (1382ش) شیوه­های تعلیم و تبلیغ، انتشارات دانش و ادب، قم، چاپ اول
4-     حدادزاده، غلامرضا، (1394ش) ارتباطات در سیره امام علی(علیه السلام)، مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی  (صلی الله علیه و آله و سلم)، چاپ اول، قم
5-     حسینی، سید مرتضی، (1383ش) اخلاق تبلیغ در سیره رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم)، انتشارات مرکز جهانی علوم اسلامی، نوبت نخست، قم
6-      خامنه­ ای، سید علی، (1372ش)، (1369ش)، (1375ش)، سایت khamenei.ir
7-     خمینی، سید روح الله، (1378ش) صحیفه نور، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره، تهران
8-     دشتی، محمد، (بی­تا) فرهنگ موضوعات کلی نهج البلاغه، موسسه فرهنگی و تحقیقاتی امیرالمؤمنین(علیه السلام)، نوبت اول، قم
9-     راغب اصفهانی، حسین بن محمد، (1412ق) مفردات ألفاظ القرآن‏، دار القلم، الدار الشامیة، بیروت، دمشق‏
10- رهبر، محمد تقی، (1391ش) پژوهشی درباره تبلیغ، بوستان کتاب، قم
11- زهادت، عبدالمجید، (1386ش) سیمای پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) در نهج البلاغه، بوستان کتاب، چاپ سوم، قم
12- شریف رضی، محمد بن حسین (1379)، ترجمه نهج البلاغه، محمد دشتی، چاپ هشتم، چاپ دانش، قم
13- طیبیان، حسین، (1390ش) امام علی (علیه السلام) از دیدگاه ابن ابی الحدید معتزلی، کعبه دل، چاپ دوم، قم
14-  عمید، حسن،(1354ش)فرهنگ فارسی عمید،سازمان انتشارات جاویدان، چاپ نهم، تهران
15- مجلسی، محمد باقر، (1403ق) بحار الأنوار، دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت
16-  محمدی ری شهری، محمد، (1380ش) تبلیغ بر پایه قرآن و حدیث، دارالحدیث، چاپ اول، قم
17- محمدی مقدم-یحیی زاده، قربان علی- علی اصغر، (1375ش) ترجمه شرح نهج البلاغه ابن میثم، بنیاد پژوهش های آستان قدس، چاپ  اول، مشهد
18- مرتضوی، سید محمد، (1390ش) رسول اعظم(صلی الله علیه و آله و سلم) از دیدگاه امام علی (علیه السلام)، چاپ مجمع جهانی شیعه شناسی، چاپ اول، قم
19- مطهری، مرتضی،(1390)حماسه حسینی،انتشارات صدرا، تهران
20- مکارم، ناصر،(1353ش) تفسیر نمونه، دار الکتب الاسلامیه، تهران
21- موگهی، عبدالرحیم، (1381ش)تبلیغ و مبلغ در آثار شهید مطهری، بوستان کتاب، چاپ دوم، قم
22-   واسعی-دیانی، سید علیرضا-محمد شمس الدین، (1386ش) درآمدی بر روش های تبلیغی ائمه، پژوهشگاه تاریخ و سیره اهل بیت، چاپ اول، قم