اصول تربیتی عفو و تغافل در سیره و اندیشه تربیتی امام سجاد(ع)

نوع مقاله : مقاله تخصصی

نویسنده

پژوهشگران جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان

چکیده

عفو و تغافل یکی از صفـات مهـم اخلاقی است کـه بـه بـاروری و تقویت عـواطف می‌انجامد و نیـز تعاملات فردی و جمعی را بـه جهت مطلوب هدایت می‌کند، از ایـن رو جـایگاه بسیـار مهمی در آموزه‌هـای قرآنی و حدیثی دارد. پژوهش حاضـر تحت عنـوان «اصول عفو و تغافل در سیره تربیتی امام سجاد(ع)» در حقیقت بدنبال پاسخ به این پرسش است که چگونه می‌توان از سیره تربیتی امام سجاد(ع) اصول صفت ارزشمند و کلیدی عفو و تغافل را اتخاذ کرد تا در رفتار خود به نحو احسن عفو و تغافل را اجرا کرد؟ در این پژوهش، شش اصل مهم و کلیدی عفو و تغافل از سیره تربیتی امام سجاد(ع) از قبیل اصل فضل و رحمت، اصل ایجاد انگیزه، اصل عزت، اصل شرح صدر و ... مورد بررسی قرار گرفته شده است.

عنوان مقاله [English]

Educational principles of forgiveness and neglect in Imam Sajjad's educational life and thought

نویسنده [English]

  • Arif Hossein .
Researchers of Al-Mustafa International University, representative of Khorasan
چکیده [English]

Forgiveness is one of the important moral qualities that leads to fertility and strengthening of emotions and also guides individual and collective interactions in the desired direction, therefore it has a very important place in Quranic and hadith teachings. The current research under the title "Principles of Forgiveness and Ignorance in Imam Sajjad's (A.S.) Educational Life" is actually looking for an answer to the question of how to adopt the principles of the valuable and key attributes of Forgiveness and Ignorance from Imam Sajjad's (A.S.) educational life in order to Did he implement his behavior in a good way to forgive and ignore? In this research, six important and key principles of forgiveness and neglect from Imam Sajjad's (a.s.) upbringing, such as the principle of grace and mercy, the principle of motivation, the principle of honor, the principle of Sharh al-Sadr, etc., have been examined.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Principles
  • forgiveness
  • omissions
  • upbringing
  • Imam Sajjad
  • قرآن کریم
  • ابن شعبه حرانى، حسن بن على، تحف العقول‏‏، محقق/ مصحح: غفارى، على اکبر، جامعه مدرسین‏، قم‏، 1404ق
  • ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، جلد7 و 15، چاپ سوم، بیروت: دارصادر، 1414 ق
  • اربلى، على بن عیسى‏، کشف الغمه فی معرفه الأئمه( ط- القدیمه)، محقق/ مصحح: رسولى محلاتى، سید هاشم‏، بنى هاشمى‏، تبریز، 1381 ق‏
  • اصفهانى، فیض الاسلام، على نقى‏، الصحیفه السجادیه، ترجمه و شرح فیض الإسلام‏، محقق/ مصحح: افشارى زنجانى، عبد الرحیم‏، فقیه‏، تهران‏
  • باقری، خسرو، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، تهران انتشارات مدرسه، چاپ چهارم، 1376
  • تمیمى آمـدى، عبـد الـواحـد بـن محمد، غـرر الحکم و درر الکلم‏، محقق/ مصحح: رجائى، سید مهدى، دار الکتاب الإسلامی‏، قم‏، 1410 ق
  • تهرانی، دلشاد، مصطفی، ماه پرور: تربیت در نهج البلاغه، چاپ دوم، تهران: خانه اندیشه جوان، 1378
  • جعفری، میر شاه، ابراهیم، رهیافتی به نظام تربیتی اسلام از نگاه صحیفه سجادیه
  • دهخدا، علی اکبر، لغتنامه، چاپ دوم، تهران، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه
  • شریف الرضی، محمد بن حسین‏، نهج البلاغه، محقق/ مصحح: صالح، صبحی‏، هجرت‏، قم‏، 1414 ق‏
  • شیخ حر عاملى، محمد بن حسن‏، وسائل الشیعه، مؤسسه آل البیت علیهم السلام، قم‏،1409 ق‏
  • شیرازی، مکارم، ناصر، اخلاق در قرآ ن، چاپ اول‌، مدرسه الامام على بن ابى طالب، قم‌، 1377ش‌.
  • طباطبایى، محمدحسین‏، المیزان فی تفسیر القرآن‏، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات‏، بیروت‏_لبنان، چاپدوم،1390 ه. ق‏
  • فرید، مرتضی، الحدیث، ج ۱، چاپ ۱6، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳86
  • گیلانی، عبدالرزاق؛ ترجمه مصباح الشریعه، چاپ اول، انتشارات پیام حق، تهران، ۱۳۷۷،
  • محمد پارسا، انگیزش و هیجان، دانشگاه پیام نور تهران، ۱۳۷۵، ص ۲
  • محمّد على حاجى ده آبادى، درآمدى بر نظام تربیتى اسلام، ص ۱۶۳و۱۶۴
  • محمدی، ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مکتبه الاعلام الاسلامی، 1371
  • مطهری، مرتضی، تعلیم و تربیت در اسلام، چاپ چهلم، انتشارات صدا، 1382 ش
  • مفید، شیخ، محمد بن محمد بن نعمان، الإرشاد فی معرفه حجج الله على العباد، تمحقق/ مصحح: مؤسسه آل البیت علیهم السلام‏، کنگره شیخ مفید، قم‏، 1413 ق‏
  • مفید، شیخ، محمد بن محمد بن نعمان، الجمل و النصره لسید العتره فی حرب البصره، کنگره شیخ مفید، چاپ اوّل، قم، 1413 ق